|
"Podolinból való, ahol nemcsak Krúdy
Gyula regényalakjai élnek, hanem favágók, fafaragók, kemény
kötésű hegyilakók. Az ő szellemüket őrizte híven egész életében,
s ezért érezzük, hogy szobrai egyaránt beletartoznak az európai
képzőművészetbe és a magyar népművészetbe. Németh Kálmán a
középkori faszobrászok kései utóda, a Krisztus-faragóké, Boldogasszony-idézőké,
a szegény embert szeretettel átölelőké. Aki ismeri Németh
Kálmánt, abban a szobrok szeretete még gazdagabbá válik. Látja
mögöttük az otthont, amelynek asztalát, székjeit, ajtóbélleteit,
tálait s gyertyatartóit, csillárait mind-mind Németh Kálmán
faragta."
-
László Gyula -
"Egy szép faragott gyertyatartót nézegetek.
Az van belevésve "Legyen béke, legyen világosság,
legyen szabadság, legyen igazság". A mester megáll
mellettem, mosolyog. Berda Jóska
jegyezte meg, azt hiszem, be is írta valamelyik albumba,
hogy Kálmánom, elég ebből egy is..."
- Nádasy László -
Bevésés Németh Kálmán borospincéjének egyik lócáján:
Berda
avatta e lócát
Bőszavú
kürt fenekével
-
- - - - - - - - - - - - - - -
-
- - - - - - - - - - - - - - -
-
Kónya Lajos -
|
|
|
Németh
Kálmán (1903-1979) Podolinban született. Nagyapja asztalos
műhelyében ismerkedett meg a fával. Szakiskoláit Iglón végezte.
Diákéveiben turistavezetést vállalt a Magas-Tátrában. Művészetét
a szepességi templomok faszobrai, reneszánsz oltárai és a
Tátra faóriásai ihlették.
A család
1920-ban a csehek által megszállt Iglóról Ceglédre menekült.
1922-ben vásárolták Fót kisalagi részén a jelenlegi kúriát,
ahol a fenyves az otthont idézte.
1926-ban
a Képzőművészeti Akadémia hallgatója lett. Sidló Ferencnél
szobrászatot tanult. Állás és munka nélkül, akkoriban kezdett
néha tragikus, néma szatirikus erejű műveket, feliratokat
faragni. Mindez önéletrajz kortörténet és életfilozófia.
1939-ban
besorozták katonának. Megtapasztalta a háború és hadifogság
összes borzalmát. 1946-ban 75%-os rokkantként tért haza.
1947-ban
a Szépművészeti Múzeum megbízta a középkori és a barokk szobrok
restaurálásával, melyek a háború alatt súlyos károkat szenvedtek.
Ennek során számos hamísítást derített ki, ugyanakkor néhány
ismeretlen eredeti alkotást is felfedezett. Megmentette az
enyészettől a garamszentbenedeki úrkoporsót, a zalaszentgróti
és toporczi Madonnát, valamint a nyírbátori minorita templom
Krucsay-oltárát is. Próbálta menteni mindazt, ami a magyar
vonatkozású kultúrával összefügg.
Kora
előrehaladtával iskolát hozott létre a jövő restaurátorainak
(1962-1965) Az alkut nem ismerő embersége az oka, hogy kevés
kiállításon mutathatta be műveit. 1965 novemberében az Iparművészeti
Múzeumban létrehozott gyűjteményes kiállítása a legjelentősebb.
1966-ban nyugdíjazták.
Kisalagi
házát élő múzeummá varázsolta, faliképekkel, szobrokkal díszítette
szobáit. Faragványaiba belekomponálta az évgyűrűket, a göcsörtöket
és a cincér járatait is. S mert tiszteletben tartotta a fa
szépségét, általában nem használt sem lakkot, sem festéket,
még csiszoló papírt sem. A saját keze által faragott ülőbútora,
asztala, szekrénye, ajtaja is része az állandó kiállításnak.
Gondolatai
kifejezéséhez a Bibliából merített témát. Szinte minden művében
valami csöndes tragédia rejlik, tiltakozás a rossz, a hamis,
a becstelen ellen.
Czinkota
Lászlóné
|
Fába vésett gondolatai az egész házban
megtalálhatók:
"Ölni
lehet fegyverrel, kötéllel, méreggel, adóval"
"Egy nemzet léte életmódjától függ"
"Trianon örök bánatom"
"Elvtárs szólj igazat, mutass jó példát, követlek"
"Hál Isten a művészek névsorából töröltek, az adóhivatal
számon tart"
"Vagyok inkább üldözött, éhes farkas, mint vályúhoz
kötött barom"
"Kinek madár kalitból énekel, dicséretet nem érdemel"
"Mit ér az imádság ott, ahol nincs szeretet"
A könyvtárszoba asztalán álló gyertyatartó
négy oldalára Kálmán bácsi rávéste: "Legyen igazság,
legyen világosság, legyen béke, legyen szabadság"
és Berda József az aljára piros zsírkrétával azt írta:
"Kálmán túl sokat, jót akarsz, ebből egy is elég volna."
|
Németh Kálmánra emlékeztek
Németh
Kálmán, szobrászművész halálának 25. évfordulója alkalmából
csendes megemlékezés volt a fóti katolikus temetőben április
24-én
- Németh Kálmánra emlékezünk
sírjánál halálának 25.évfordulóján. Németh Kálmánról nem az
elmúlás, hanem a születés, az alkotás, az élet jut eszünkbe
- mondta Dr. Ciráki F. György megemlékező beszédében.
1903. október 11-én látta meg
a napvilágot a történelmi Magyarország, Szepes vármegye Podolin
városában. Középiskolai tanulmányait még a Felvidéken, Iglón
végezte, de a trianoni diktátumot követő cseh megszállás elől
családjával előbb Ceglédre menekült, majd Fóton, közelebbről
Kisalagon telepedett le.
A fával anyai nagyapja asztalos
műhelyében ismerkedett meg. Nagyapja látva a kisfiú fához
való vonzódását, bíztatta a faragásra. A fával való bensőséges
kapcsolatának már-már szerelmének, tehetségének és szorgalmas
munkájának köszönhetjük azt a nagyszerű életművet, melynek
egy részét megcsodálhatjuk emlékházzá lett valamikori otthonában,
a Béke utcában.
Volt az Iparművészeti Iskola
növendéke, majd a Képzőművészeti Akadémia hallgatója. Szobrászatot
Sidló Ferencnél tanult. 1940-ben megnősült, feleségével Zuna
Edittel boldog házasságban éltek, az ő biztatására szerezte
meg különbözetivel a rajztanári oklevelet, mely a II. világháború
körüli zűrzavaros időkben is megélhetést biztosított számukra.
Törést szovjet fogságba esése
jelentett életében, a Szovjetunióból csak 1947-ben térhetett
haza, a teljes fizikai leromlás állapotában, 75%-os hadirokkantként.
De a fogság nem törte össze. Testileg megerősödve, lelkileg
megedződve, szívós munkával új alapokat teremtett későbbi
életéhez. Mindezt úgy vitte véghez, hogy nem tért el a házában
olvasható mondástól, a lóca monológjától, mely így szól: "Négy
lábam keményfából nem hajt térdet, hátam nem görbül, legyek
példa annak, aki rám ül." Németh Kálmán példa volt.
Keménykötésű, hegyi lakókra emlékeztető termetével, ezzel
összhangban lévő lelkierejével, az erős, kiváló intelligenciájú
és egyben szelíd magyar ember megtestesítője volt.
Tanított az újpesti Faipari
Szakközépiskolában, a dolgozók esti gimnáziumában, majd a
Szépművészeti Múzeum restaurátora lett, ahol megalapította
az ország első faszobrász iskoláját. Ő nem csak mások számára
faragta fába a mondást: "Jöjj és tanulj, menj és taníts!",
hanem ő maga is eszerint élt. Műhelye nem csak fizikai, hanem
szellemi értelemben vett műhely is volt. Ő maga is állandóan
képezte magát, jártas volt történelemben, irodalomban és a
Bibliában is.
Hazaszeretete, életszeretete,
emberszeretete avatták őt igazi humanistává. Mint tudjuk "hasonló
a hasonlónak örül", így nála is egymásra találtak az
akkori magyar szellemi élet nagyjai, művészek, tudósok, írók,
költők. Összekötötte őket népük szeretete, a hazájuk iránt
érzett felelősség, a tenni akarás a jóért. Mindig találtak
alkalmat egy kis elmélkedésre, baráti beszélgetésre egy pohár
jó bor mellett, melyet Kálmán bácsi gondozott saját pincéjében
és kínálta jó szívvel barátainak.
Ezen alkalmak leghíresebbike
volt minden évben a Kálmán nap, de hétköznapokon sem távozott
tőle éhen vagy szomjan a jó szándékú vándor, aki szellemi
tápláléknak sem maradt híján. Elve volt: "Minden barátság
annyit ér, amennyi a megosztott kenyér." Egy ilyen jó
barát, László Gyula, akivel 40 éves barátság kötötte
össze, mondta róla: "szobrai egyaránt beletartoznak
az európai képzőművészetbe és a magyar népművészetbe... Szobraiban
a népművészet képzőművészetté változott, de meg is fordíthatnók
a dolgot: a szobrászat egyszerűsödött a népművészet tiszta
formáivá."
Hazáján kívül Kálmán bácsi erősen
kötődött szűkebb pátriájához, Fóthoz is, ahol haláláig élt.
Művei megtalálhatók a Fóti Katolikus Templomban és a Fáy Présházban
is.
Németh Kálmánnak nem csak az
alkotásai örökbecsűek, gondolatai is megszívlelendőek a ma
és a jövő embere számára egyaránt. Tőle vett idézettel fejezem
be ezt a megemlékezést: "E házban lakott a nyomor,
a gond, a félelem és a borzalom, de most él benne egy titkos
remény." Ha a ma embere belegondol, hogy ház és haza
között csak egy betű a különbség, bizonyos képzetek társulhatnak
a fejében.
És hogy ez a remény ne hiú remény
legyen, egy utolsó idézet tőle: "Legyen óvatos a tiszta
értelem, mert legyőzi a buta erőszak."
Emlékezzünk rá szeretettel,
köszönjük meg, hogy ma is törődik velünk, éljünk szellemiségének
megfelelően.
Az emlékező szavakat követően
koszurúkat helyezett el Fót Nagyközség Önkormányzata nevében
Szent-Iványi Géza, polgármester és Molnár Krisztina, kulturális
referens; a Németh Kálmán Emlékbizottság nevében dr. Csáder
Dezső, a bizottság elnöke és Priszlinger Éva, a KOB elnöke;
a Fóti Közművelődési Központ nevében Simon Margit, igazgató
és Czinkota Lászlóné, a Németh Kálmán Emlékház gyűjtemény
kezelője; a Németh Kálmán Általános és Alapfokú Művészeti
Iskola nevében Bohus Zoltán, igazgató, Balázsné Keö Anna,
igazgató-helyettes, a diákönkormányzat nevében Janovics Réka
és Parlagi Krisztián, a Németh Kálmán Magyar Útkör Fót nevében
Fehér Bertalan és Molnár Rezső, valamint a további résztvevők.
BICSKEI ÉVA
Ág, lomb, gyökér nélkül kiáltok
FILMNÉVJEGY
A filmben Németh Kálmán szobrászművészre -
vagy ahogyan ma is mondják: "Kálmán bácsira", emlékeznek
egykori tanítványai, barátai, pályatársai.
f/sc:
Bicskei Éva, szerk/edit: Bicskei Éva, rip/rep:
Bicskei Éva,
o/ph:
Schwindl Endre, z/m: magyar népzene, v/ed:
Mógor Ágnes, h/sd: Kardos József, p/p:
Kántor László, Kulcsár Zsuzsas
ze/cast: a művészre emlékező tanárok, tanítványok,
pályatársak
gyártó/p.c.:
Új Budapest Filmstúdió
támogató/supported
by: Magyar Történelmi Film Alapítvány, Fót Nagyközség
Önkormányzata, Pest Megye Közgyűlése
2003,
színes/colour, 60 perc/mins, video
|
|
forrás: http://www.szemle.film.hu/object.6a53f601-ca42-4708-836c-5127b3b59b87.ivy
"Németh Kálmán szobrait nem lehet
elfogulatlanul, rideg mérlegeléssel nézni, nem lehet csak
a szép jegyében szemlélni, mert ezek a szobrok panaszolnak,
vádolnak, hitet sugároznak, emlékeznek. Pedig »csak«
öregasszonyokat, vásárosokat, sebesült katonákat, szeretett
fejeket idéznek és gyakran érezzük a »Megfeszített«
jelenlétét."
|
|