Kónya
Lajos
Felsőgalla,
1914. nov. 2. - Budapest, 1972. júl. 13.
Nagy,
szegény és hányatott sorsú család legidősebb gyermekeként
születik, apja szabómester, s gyermekkorában sok helyen megfordulnak,
még Franciaországban is megpróbálnak megélhetést találni (1923--24),
de végül visszatérnek hazájukba, s a sokoldalúan tehetséges
Kónya Lajosnak sikerül továbbtanulnia, a soproni evangélikus
tanítóképzőt végzi el. Művészi tehetségére is fény derül már
ekkor, egy kiváló tanárának hála, egy ideig rajztanárnak készül,
de végül is az irodalom mellett kötelezi el magát: a 30-as
évek közepétől jelennek meg rendszeresen versei, két kis kötete
is. Emellett különböző munkákból tud megélni, írnokoskodik,
tanító a Protestáns Országos Árvaházban, végül 1941-től Erdélyben
jut tartós tanítói álláshoz.
Munkájából
rendszeresen kiragadja a katonai szolgálat, a Felvidék és
Erdély felszabadítása után a II. magyar hadsereg zászlósaként,
majd hadnagyaként végigszenvedi a doni katasztrófát is, két
kitüntetést és két sebesülést szerez. Költőként, íróként és
képzőművészként is életreszóló hatással lesz rá ez a kor,
frontnaplóját a későbbiekben néhány rövidítéssel meg is jelenteti,
s első ránkmaradt jelentős rajzai is a Don partján születtek.
Tudjuk, hogy ekkor már kísérletezett fafaragással is, de ezek
a művei nem maradtak fenn.
A
front rettenetes élményeinek hatására elkötelezett baloldali
gondolkodású emberként tér vissza. Aktívan azonban ekkor még
nem politizál; ekkor nősül, a következő két évben születnek
gyermekei. 1944 nyarán betegségének "köszönhetően"
elkerüli az újabb katonai szolgálatot, a háború után tanítóként
dolgozik Szeghalmon, Marcaliban, majd Oroszlányban (1950-ig).
A háború után őszintén hiszi, hogy fel lehet építeni az új
Magyarországot a szovjet uralom alatt, az eddigieknél sokkal
sűrűbben megjelenő verseivel (és a maga módján grafikai kötetével
is) ezt hirdeti. Ez személyét értékessé teszi a kommunista
hatalom szemében (1947--56 közt ő is párttag), kétszer tüntetik
ki Kossuth-díjjal (1950, 1953), Budapestre hozzák, ahol 1950-ben
az Írószövetség lektorátusának vezetője, majd 1951--54 közt
az Írószövetség főtitkára lesz. Egy ideig szinte teljesen
a költészetnek szenteli magát. Régi környezetétől elszigetelve
kb. 1952-ig hisz a Rákosi-rendszerben, utána fokozatosan ábrándul
ki: bár országos hírnévre ekkor tett szert, ebben a korszakban
írt, erősen pártos költeményei kevéssé jelentősek, de 1953
után, a nagy ébredés idején művészete újra fellendül. 1953--1956
közt Tatabánya országgyűlési képviselője. Ebben az időben
azonban már íróként és az Írószövetség vezető személyiségeként
aktívan részt vesz Nagy Imre demokratizálási kísérletében,
a Rákosi-restauráció idején a Forradalom előkészítésében.
Magyarország II. világháborús szereplését a szovjet győzelem
óta elsőnek objektíven értékelő munkája, a Hej, búra termett
idő c., frontnaplóján alapuló dokumentumregény hosszas
tiltás után 1956 szeptemberében jelenhet meg.
A
Forradalmat első pillanatától mindvégig magáénak vallotta,
s bukása után sem tagadta meg, így az előző korszakban viselt
közéleti funkcióit elveszti, a legsúlyosabb retorziókat ugyan
elkerüli, de 1957--1959 között állástalan, s utána 1971 májusáig
gimnáziumi könyvtárosként tud dolgozni. Noha élete végéig
folytonosan alkotott költőként, legérettebb művei ebben a
korszakban keletkeztek, és több kötetet meg is jelentethetett,
érdeklődése ezeknek az élményeknek köszönhetően is (gimnáziumi
működése során ugyanis legalább szűk keretek közt lehetősége
nyílt művészeti oktatásra) egyre inkább a szobrászat és a
próza felé fordul. A 60-as években írt prózai írásai azonban
a Kádár-korszakban sohasem jelenhettek meg, csak végül két
önéletrajzi kötete, a második már halála után. Ekkortól megszaporodó
szobraiból azonban kétszer rendezhet kiállítást. 1971-től
a Petőfi Irodalmi Múzeum tudományos munkatársa volt, második
kiállítását itt mutathatta be néhány héttel halála előtt,
s mikor végre új működési területén a siker megmutatkozott,
hirtelen fellobbanó betegsége mindenki számára váratlanul
megakasztotta pályáját. Hogy ezzel mitől fosztott meg minket
a sors, arra jónéhány befejezetlenül maradt alkotásából próbálhatunk
meg következtetni.
Munkásságából
az alábbi kötetek jelentek meg:
Verskötetek:
Úti sóhaj (Sopron, 1936); Te vagy-e az? (Sopron, 1937); Hazug
éjszaka (Felsőgalla, 1939); Honfoglalók (Bp. 1949); Fények
a Dunán (Bp. 1950); Öröm és gyűlölet (Bp. 1951); Tavaszi utazás
(Bp. 1951); Kínai október (Bp. 1952); Bányászlámpák (Bp. 1952);
Válogatott versek (Bp. 1953); Országúton (Bp. 1954); Emberséged
szerint (Bp. 1956); Emlék és intelem (Bp. 1960); Hazai táj
(Bp. 1961); Égen, földön (Bp. 1964); Aszú (Bp. 1967); Szálló
magvak (Bp. 1969); Kései ábránd (Bp. 1971).
Egyes
versek önálló könyvként: Szép Anna lakodalma (elbeszélő
költemény, Bp. 19501 19532); Néphadseregünk
(Bp. 1951); Iskolások (verses mese, Bp. 1954).
Teljes költészetéből összefoglalólag:
Válogatott versek, Bp. 2016..
Regények, dokumentáris művek:
Hej, búra termett idő! (dokumentumregény, Bp. 19561,
Bp. 19962); Virág Márton boldogsága (kisregény,
Bp. 1962); Kicsi a világ (önéletrajz, Bp. 1970); Soproni évek
(önéletrajz, Bp. 1973); Naplók (Bp. 2014).
Grafika:
Szegény emberek (linómetszetek, Tatabánya, é.n. [1946?]).
A
fák joga és Madarak a szögesdróton
c. regényei a mai napig kiadatlanok.
|